Nu jäklar!

 Vm- og Nordisk uttak på Stav:

Dette er uten tvil et av de beste agilitystevner jeg har vært på når det kommer til gjennomføring.

  • Supert sted med flotte og flate gressbaner – og, denne helgen, fantastisk vær
  • 4 ringer med god plass rundt og fine tur, lufte og oppvarmingsmuligheter
  • Eminent speakertjeneste bestående av Rune Huseby som til enhver tid hadde oversikt over hva som skjedde i hvilken ring
  • Et tidskjema, med få unntak, som ble fulgt til punkt og prikke
  • Forskjellige baner på stor og liten/mellom – thumbs up!
  • Utenlandske dommere, i dette tilfellet èn svensk og tre finske

Sistnevnte skuffet da jeg trodde og håpet det ville bli mere tekniske handlingsbaner. Alle banene var åpne og “enkle”, egentlig ganske så kjedelige. Når det er sagt var det, iallfall i liten og mellom, ingen farlige linjer for hundene. Det var stortsett 6-7-8 meter mellom hindrene, og det eneste man egentlig trengte av handlingskunnskaper var hunder som kunne foran- og bakbytter. Sånn egentlig…
Kanskje det nettopp derfor ble, etter forrige helg med  tekniske baner av Bernd Hüppe, en skuffelse i mine øyne. Forutenom det var det som nevnt et stevne det står stor respekt av.

Nu jäklar!
Fredagen begynte med et hoppløp hvor Diesel  var alt annet enn på nett. Tror hun mente at når det er gress under beina kan man gjøre som man vil, som for eksempel  å ta et hopphinder milevis unna etter en tunnel – disk. Dessverre, og heller ingen krise, ble ikke dette løpet filmet.
Hun beholdt følelsen i agilityløpet og tok en kattapult fra mønet, senere i banen sendte jeg henne på bakside, istedenfor forside, på et hopp – disk. En del av løpet mangler, men her er det iallfall:

 

Nu jäklar!
Lørdagen begynte vi med det første av to hoppløp. Aldri før har følgende skjedd meg på banen, nemlig fullstendig hukommelsestap, før nå…Etter tre hinder totalkollapser hjernen min og jeg går i dvalemodus! Og ikke kom jeg ut av dvalen heller, før etter langt om lenge, og lenge om langt, dommeren kapitulerte og viste meg neste hinder – disk.  Et helt genialt løp fanget på film:

 

Det første agilityløpet klarer jeg kunststykket å sende henne forbi et hopp, og hun tar med seg det neste – disk. I det andre agilityløpet, som jeg er veldig fornøyd med, verger hun vippa. Dette er den glatte typen vippe, og den har hun vegret før i konkurranser, senest i Bergen forrige helg. Utrolig irriterende at en slik filleting skal gi oss feil. Må absolutt oppsøke klubber som har glatte vipper, da vi selv har vippe med filt, og få trent sikkerhet på den. Ser så tydelig på filmen at hun også vegrer den med vitende vilje. Hun har full fart mot vippa, men i siste sekund løper hun utenom. Begge agilityløpende, i nevnt rekkefølge:

 

I lørdagens andre hoppløp har vi fin flyt. Nest siste hinder, som er pølse, ligger nærmt en tunnelinngang, og jeg får for meg under briefing at jeg må gi henne en ekstra kommando foran hinderet slik at hun ikke fyker i tunnel.  En god tanke, men saken var den at Diesel hadde ikke øyne for noe annet enn pølsa, og da kommandoen kommer stopper hun nesten opp og lurer på hva jeg roper for. Dum fører, smart hund! Løpet var dog feilfritt og holdt til en 4. plass! Dessverre ingen film.

Nu jäklar!
Søndag og siste stevnedag. Hopp hvor det går på en egentlig kjedelig bane. Skjønner ikke vitsen med å bygge fem hinder, stort sett rett fram, inn i slalom, men men…Diesel syntes iallfall det var festlig nok, gikk feilfritt og fikk 2. plass!
Hadde faktisk gledet meg til siste løp, da jeg syntes dette var en av de bedre banene jeg gikk i helgen. Litt mer handling krevdes her, noe som passer oss mye bedre enn baner med lange strekk og fart. Svampeboben lukker dog ørene etter hinder 3 og tar en tunnel – helt unødvendig, spør du meg. Mon tro om gresset har noe av skylda for alle diskene i helgen?! 😛 Her er iallfall begge løpene:

 

Det ble ikke noe plass til verken Nordisk eller Vm for vår del, og det er helt greit. Oddsene har liksom ikke vært på vår side så langt i sesongen, og det var de heller ikke på Stav for å si det sånn. Jeg klarte to feilfri og et med fem feil av åtte løp. Kan ikke skryte av stabilitet annet enn at vi er stabile ustabile 😉
Nå er det bare å trøkke på i samme spor så vil det nok bli stabilitet til slutt.
Nu jäklar!

Gallery | Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

4 svar til Nu jäklar!

  1. Vala sier:

    Takk for at du la ut filmen med din totale blackout!! Helvete som jeg lo!!! Utrolig artig når slikt skjer, for oss andre altså 😉

    Vel overstått glimrende stevnehelg!

  2. hundene sier:

    Da du sa du sto i evigheter, tenkte jeg »vel, det var vel 5-6 sekunder», men hahahahaha!!! Det er det råeste jeg har sett 🙂 Gratulerer med 2 x 0.feil og takk for hyggelig helg. Enig med du, strålende stevne – virkelig!

  3. djumedjume sier:

    Genial helg igjen! Hva skal jeg gjøre her hjemme uten deg???

Legg igjen en kommentar

