Vm-helg

Det er ikke ofte mine hunder blir «oversett» i forhold til agility, de er logisk nok grunnen til at vi driver med sporten. Uten hunder, ingen agility…MEN, èn gang i året er jeg opplsukt av andre agilityekvipasjer – nemlig agility VM! Jeg har da i den anledningen, under helgen, satt klistret til pc skjermen og fulgt live sendingen fra Lievin.

For øvrig deltok jeg selv i mitt første Vm i samme hall med lille Pip i 2003. Den gang ble Svetlana Tumanova (Russland), Silvia Trkman (Slovenia) og Mikko Altonen (Finland) verdensmestere i respektive klasser.
Egen prestasjon husker jeg blant annet at jeg gikk feilfritt i hopp og fikk fem feil i agilityløpet. Jeg gikk også på lag, men mener bestemt at laget disket.
Det jeg derimot husker, veldig godt, var at jeg hadde mest lyst å «grave meg ned» mens jeg ventet på min tur…så nervøs var jeg. Det er enkelt å sitte på tribunen, eller foran pc’n for den saks skyld, og være «bedreviter» og mene det ene eller andre om feil fører gjør i banen…noe helt annet er faktisk å være nettopp den ekvipasjen, ute i banen, med flere tusen «bedrevitere» på alle kanter.
Det er lett å være verdensmester, på tribunen…
Det må oppleves selv, det å stå på start i et vm, før man skjønner forskjellen…forskjellen på det å oppleve ekvipasjen fra tribunesete og det og nettopp være den samme ekvipasjen i banen. Det kan på ingen måte sammenlignes. Jeg vet…
Jeg har deltatt i tre Vm. To med Pip og et med Diesel. Tre Vm, tre vidt forskjellige opplevelser og følelser. Det var dog èn «rød tråd» i alle tre mesterskap, og det var håndtering av nerver.
Man trenger ikke håndtere nerver på tribunen eller foran skjermen…

Det som gledet meg aller mest i årets Vm var resultatlista i mellom. Luka, Curly, La og Brava prydet de fire første plassene. Forutenom at alle er fantastiske hunder er de også samme rase, pyrre! Ingenting gleder et pyrrehjerte mer! 😉 (Sorry, men det gjorde meg absolutt ingenting at mellomborderene «røk» en etter en. Jeg ser en trend jeg ikke liker, og jeg er en av de som mener at en border collie er og skal være en stor hund.)
Og endelig, endelig lykkes Ashley i Vm og tok hjem den gjeveste medaljen – vel fortjent! En av mine favoritter var Thomas og Curly, og i tillegg til sølv individuelt tok de også gull på lag, for en prestajon å gå fire supre feilfrie løp i VM!

En annen som har vært uheldig før og endelig fikk full klaff var vinner i liten klasse, Nicola og Twister. En unik ekvipasje!
Stor klasse ble en spennende finale da alle «favorittene» og topplasseringene disket eller fikk feil. Jeg holdt «en knapp» på Lisa og Hoss, Silvia og Bu, samt Andrea og Gio etter første runde, men da de, og flere andre, ikke lykkes var det noen som klatret høyere og høyere på lista. Alt kan skje i Vm, det er enda en gang bevist. Finske Cinzano lå som nr 21 (hvis jeg husker rett) etter hoppløpet og endte på sølv – moro! 🙂

Det er sikkert mye som kan sies om årets Vm arrangementsmessig. Blant annet så underlaget glatt ut og noen hunder slet mer enn andre på matten. Jeg vet ikke hvorfor det i år var en matte som ikke var optimal når det har vært så fokusert på riktig underlag i de siste vm, og det har bare vært godord å si om nettopp dekket. Ellers får de som har vært der selv uttale seg om «ris og ros», tenker jeg.
Livesendingen har iallfall vært optimal og jeg har kost meg foran skjermen i timesvis og sett mye, mye bra agility! Jeg er fullproppet av motivasjon til å trene, trene, trene! 🙂

 

 

Gallery | Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

10 svar til Vm-helg

  1. Monica sier:

    Kjempegøy med 4 pyrrer på toppen i mellomklassen! Og lille Twister var jo en fryd å se på. Gleder meg til trening fremover 😀

  2. lene sier:

    utrolig kjekt at pyrrer når fram og så utrolig mange 😀

  3. Stine sier:

    Herlig når ens egen rase gjør det så bra i VM! Skjønner godt du var fornøyd 🙂

    Ble lite VM titting her. Med hamring og banking i alle ender, var det rett og slett ikke mulig å sitte foran tv’en. Vi tok heller en knalløkt ag på lørdagen i strålende sol!

    Snakkes på torsdag!

  4. Mette sier:

    Veldig bra skrive, Line 😉 Heilt sikkert kjempenervepirrande å stå i ein VM-hall som deltakar. Eg hadde sikkert besvimt om det var meg …. Imponert over at deltakarane klarar å prestere som dei gjer 😉 Gøy å sjå dei alle saman, synes eg 😉 Eg er HEILT enig i at BC skal vere stor hund 😉 Kjempetøft med 4 pyrrer i tet i mellom og likte godt å sjå Lisa og Hoss og sjølvsagt Silvia og Bu 😉 Synd det ikkje klaffa heilt for dei men dritgode er dei no, synes eg 🙂 Jepp, likte vinnaren i liten. Heilt topp 🙂 Veldig inspirerande og lærerikt å sjå VM og gøy å sjå det saman med andre ag-frelste på storskjerm:) Snx

  5. djumedjume sier:

    Tenk at det endelig lykkes for vår favoritt nr 1 i liten klasse : Nicola & Twister:) Og 4 pyrrer i topp er jo absolutt ikke å forakte for en pyrreelsker:) Neste år……neste år Coucheron:)

Legg igjen en kommentar

