«Houston, we have a problem!»

Ok, da er det, for første gang siden jeg begynte med RC (running contact/løpende felter), oppstått et ”problem”. Fram til nå har treningen gått greit, forutenom noen ubetydelige småting, men nå ser jeg klart et mønster som jeg må få bukt med.
Har hevet planken for en ukes tid siden, og de få repetisjonene vi har hatt har vært gode (synes jeg – mye mulig jeg skulle vært mer kritisk, men siden dette med innlæring av RC er nytt for meg, har jeg ment og trodd jeg har vært konsekvent så langt i treningen).

Iallfall, nå derimot ser jeg noe jeg ikke er fornøyd med. For noen dager siden begynte Lui med flere miss enn treff på feltet, noe hun ikke har hatt før. Forutenom noen få byks/hopp steger hun de aller fleste gangene godt over mens hun løper. Jeg har prøvd å vri hjernen for å finne ut hvor feilen er, hva jeg gjør galt. Har lagt planken helt ned på bakken igjen, og da har hun igjen 100% treff (uten å overdrive). Problemet er når planken er hevet, uten tvil.

I dag ville jeg igjen prøve å finne ut av ”feilen”, og flaks som var, var både Monica og Silje til stedet på banen. Jo flere øyne, jo oftere lettere å se og finne ut av ting 😉

Jeg hadde en idè om hva noe av problemet kunne være, og det nevnte Simon til meg for en stund tilbake – nemlig min timing av kasting av ballen, samt min kasteretning og armbruk. Ikke alltid like lett å treffe riktig når man i tillegg løper 😉

Det som vi så i dag under repetisjonene (samtlige er på filmen), er at Lui misser ofte når jeg løper bak eller ved siden av og samtidig kaster ballen. Spesielt i slow motion kan man se at hun i tillegg til å misse feltet ofte snur seg ørlite i den retningen kastearmen min er, det ser rett og slett ut som hun blir distrahert, eller?
Prøvde noen ganger å bare løpe, enten i front eller ved siden av, uten å kaste ball, og i følge filmen er det da hun treffer. Eller er jeg helt på jordet? I tillegg treffer hun godt de gangene Monica satt i front med pipeball i hånden og jeg sendte henne over og kom løpende etter. På et par av treffene sprer hun bakbeina, og det er det, i følge ekspertene, som er det optimale.

Så, hva har dere å legge til? Høres og ser mine antakelser/vurderinger riktig ut?

Legger også ut en film fra gårdsdagens trening i Fjellangerhallen med Bodil, Stine og Andrè. Bodil hadde med seg en hoppbane fra en av årets Vm dommere, en morsom en sådan. Ble noen små justeringer pga bredden i hallen, men tror nok den ellers ble ganske så lik.
Diesel er i fin form, håper formen er like bra til sesongdebut på Moelven om et par uker!

 

 

 

 

Gallery | Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

7 svar til «Houston, we have a problem!»

  1. Monica sier:

    Må si meg enig med Simon, den ballen ser ut til å være et forstyrrelsesmoment. Så kanskje det å bruke påvirkning foran, med pipeball eller feks godbitskål, hadde vært noe?
    Harly hadde jo en ganske drastisk endring på løpsmønstret sett når han fikk ball foran på stigen, verdt å teste ut en periode ihvertfall 🙂

  2. Line sier:

    Ja, jeg skal prøve med påvirkning foran. Er jeg alene bruker jeg godbitskål, tenker jeg, da kan jeg også se og klikke gode treff.

  3. S-Man sier:

    du har nå gått fra «steg» til et klart «HOPP» og jeg tror de gangene hun lykkes med belønning i front er at hun ikke har samme intesivitet.

    Som vi sier i monopol…… rykk direkte tilbake til start!
    Vet ikke hvordan du kan løse det….

Legg igjen en kommentar

