Diesel – en hund etter pølse. (Stavangerhelgen m/ filmer)

Tja, hva skal man si? Planen var å redigere filmer og blogge etter trippelstevnet i Stavanger, men kom liksom aldri til å få gjort det, der og da. Det ble plutselig 17. mai med besøk, pinse med flott vær, og da juni kom ble jeg akutt innlagt på Haukeland og stor operasjon ble gjennomført – og ja, da var hele stevnet glemt.
Som alltid, med Dorte som reisefølge, hadde vi en superkoselig helg i Stavanger. Og med Vala og Cecilie boende på samme hotell ble det komplett koselig 🙂
Alltid kjekt å konkurrere i Stavanger, selv om værgudene var uenige helgen gjennom hvilket vær som gjaldt.

For første gang, når det gjelder Lui, følte jeg vi hadde noe i kl 3 (hopp) å gjøre. Hun har jo nylig debutert i kl 3 og gått svært få løp, men følelsen har vært, inntil nå, at hun er lite på nett og at vi ikke har noe særlig samarbeid på banen. Jeg løper èn vei, hun èn annen…men i Stavanger, selv om hun disket, var jeg superfornøyd og hadde en hund som faktisk samarbeidet godt og var lett å føre. Herlig! Hun har en helt enorm steglende til mellomhund å være med sin lange kropp, og er ikke spesielt flink til å samle seg i svinger, men det vil nok med erfaring komme. På rette strekk er hun i sitt ess med sin fulle lengde. I treninger framover (når jeg er «på beina» igjen) skal vi få jobbet med svinger og få lært henne og opprettholde farten, for nettopp i svingende pga hun ikke klarer samle seg mister hun masse fart. Jeg tror hun blir en veldig spennende hund å jobbe med framover, og nå som jeg er begynt med «stoppfelt» på stigen er håpet og få karret oss opp i kl 3 i agility i løpet av høsten. Den løpende stigen får jeg ta fatt på igjen når 2 på 2 av sitter 😉

Diesel er et kapittel for seg selv. For de som kjenner henne så er hun en veldig spesiell hund på mange måter, veldig spesiell på godt og vondt…Hun er såpass spesiell at jeg er nok en av få, om ikke den eneste, som virkelig elsker og digger den hunden – hun har en helt spesiell plass i hjerterota mi, ingen tvil.
For å gjøre en historie kort: Diesel fungerer ikke med pølser i nærheten. Dvs jeg kan bare glemme å trene agility med pølse, da klarer ikke hun å konsentrere seg og hun slutter å virke – så ærlig er det bare. Alt annet av godbiter, som feks frolic, kjøttkaker, fiskekaker etc fungerer utmerket å trene med. Pølser, nei…og ikke spør hvorfor! Slik har det alltid vært, enkelt og greit. Så lenge hun vet det er pølser i nærheten, som i bilen eller på utsiden av treningsbanen har hun ca 50 % fokus på banen og 50 % fokus på hvor pølsene er.
Dette er den korte versjon av hvor kompleks (les komplisert) Diesel er. Veldig spesiell…men i tillegg er hun nok den hunden jeg elsker mest 😉
Helgen begynte ganske så bra for Diesel, på fredag. Hun var på hugget, og fikk en 3. plass i hopp og 2. plass i agility. At det var vann i tunnelene og hun fikk vannplaning har ikke noe med iveren hennes å gjøre, og at jeg i tillegg gikk inn og «feiget» i agilityløpet pga redsel for at hun skulle skade seg har heller ikke noe med arbeidsinnsatsen hennes å gjøre. Det var ene og alene meg som «ødela».
Men der stoppet det, egentlig. Syndig som jeg var tok jeg med noen småpølser (kalt «englepikker») fra hotellfrokosten på lørdag, og det satte standarden for løpene hennes de to siste dagene. Rett og slett håpløst 😛 Lite fokus, lite konsentrasjon, lite samarbeid, lite fart, elendige felt – pølser var i hennes sinn, og i teltet vårt…noe som lille Diesel var fullstendig klar over. Hadde hun fått valget med å sitte i teltet, og bare se på pølsene (trenger ikke få), eller gå agility, hadde hun valgt det første – enkelt og greit. Jeg følte jeg måtte «dra» henne med jeg rundt på banen, regelrett tvinge henne. Rare, lille, spesielle Diesel. Hun er uten tvil en hund etter pølser! 😀

 

 

 

 

Galleri | Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

